Obserwatorzy

sobota, 12 lutego 2011

Szalik na drutach, opis wykonania



W tym tygodniu popełniłam kilka robótek.
Wśród nich był szalik dziergany na drutach.
Wzór ażurowo-warkoczowy, efektowny, ale łatwy w wykonaniu.
Mój szal był dziergany z mieszanki wełny, moheru i akrylu.

Pierwsze zdjęcie pokazuje oba końce szala. Różnią się, ale mnie się to podoba.
Drugie zdjęcie pokazuje zakończenie. Brzegi te trzeba odpowiednio wymodelować,żeby powstały fale( w odpowiednim miejscu naciągam robótkę i lekko prasuję).
*********************************************************
Opis wykonania:


Potrzebujemy ok. 20 dkg włóczki o parametrach ok150-180m/100g.
Druty nr 6 lub 7.



Ważne:
Pierwsze oczko zdejmuję bez przerabiania, nitka z tyłu robótki.
Ostatnie oczko zawsze robię prawe.
W ten sposób na brzegach mam fajne supełki.

W ten sam sposób dziergam też np. swetry i czapki. Przy zszywaniu łapię za te supełki i mam mało widoczny szew. I jest to wygodne przy liczeniu, czy części mają tyle samo rzędów. Wystarczy policzyć te supły.

Opis skrótów:
o. - oczko,
p - prawe
n- narzut
3 o.pr - 3 oczka przerabiamy razem na prawo(czyli z 3 oczek robimy 1 oczko)
*************************************************

Mój szalik ma ok. 30 cm szerokości i ok 190 cm długości.


Zaczynamy!

Na druty nabieram dość luźno(żeby brzeg był pofalowany) 45 oczek.

Na wzór przypada 39 oczek, ale z każdej strony mam po 3 oczka brzegowe(3+39+3=45)

Dziergam tak:
3 oczka brzegowe + 39 oczek wzoru + 3 oczka brzegowe.

Rząd 1: 3 o.p +*1n , 3 0.pr, 1n, 6 o.p* powtarzać 4 razy, 1n, 3 o.pr, 1n + 3 o.p

Rząd 2 i wszystkie rzędy parzyste(lewa strona robótki): 1 o.zdejmuję bez przerabiania, 2 o.p
+ 39 oczek lewych(wszystkie oczka wzoru i narzuty przerabiam na lewo) + 3 o.p.

Rząd 3
i wszystkie rzędy nieparzyste(prawa strona robótki):
1 o zdejmuję bez przerabiania, 2 o.p +*1n, 3 o.p.r, 1n, 6 o.p* powtarzać 4 razy,
1n, 3 o.pr. 1n + 3 o.p

Co 6 rzędów z 6 oczek prawych robię warkocz.

Po osiągnięciu odpowiedniej długości zamykam oczka. Robię to luźno, żeby uzyskać pofalowany brzeg.

****************
Łatwy warkocz z 6 oczek- opis wykonania:

Warkocze w moim szaliku mają skręt w lewo. Robię je bez użycia drutów pomocniczych do warkoczy. Polega to na tym, że najpierw zmieniam kolejność oczek, a potem je przerabiam jak oczka prawe.
Robię to tak: już doszłam do 6 oczek warkocza. Teraz trzymając prawy drut z tyłu robótki omijam 3 oczka na lewym drucie i wkładam prawy drut w 3 kolejne oczka(czyli 4,5i 6 oczko warkocza). Teraz delikatnie przesuwam je w prawo i zdejmuję z lewego druta. Z przodu mam luźne 3 oczka, które nakładam na lewy drut. Na lewy drut przekładam też 3 oczka z prawego. I przerabiam 6 oczek prawych. Warkocz gotowy!

*******************
Warkocze mogą mieć też pochylenie w prawą stronę. Żeby je zrobić również najpierw zmieniam kolejność oczek. Robię to tak: Prawy drut trzymam z przodu robótki. Omijam 3 oczka i wkładam prawy drut w 3 kolejne oczka. Teraz delikatnie przesuwam je w prawo i zdejmuję z lewego druta. Z tyłu mam luźne 3 oczka, które przekładam na lewy drut. Na lewy drut przekładam też te 3 oczka z prawego. I robię 6 oczek prawych. Warkocz gotowy.


Mam nadzieję, że nic nie pomyliłam w opisie. W razie problemów, dajcie znać.
Przyjemnego dziergania:)

35 komentarzy:

  1. Piękny szalik i fajnie że z opisem,tylko robić :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super szalik. Bardzo ciekawie wyglada rowniez poczatek szalika.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie umiem dziergać, ale podziwiam...super szalik!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny i orginalny.
    Może kiedyś spróbuję...
    Gorąco pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Guga, Gosiu, Antosiu,Edi, Aurelio, Kamilo, Eve dzięki za uznanie dla mego szalika.

    Antosiu,na zdjęciu pokazałam zakończenie szalika. Na początku ten wzór układa się trochę inaczej. Wczoraj miałam natchnienie na zrobienie opisu wykonania, ale pokazałam tylko jedno zdjęcie. Więcej fotek zamieszczę, jak ten szalik już będzie u nowej właścicielki. Już do niej leci.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny szalik i dziękuję za opis na pewno skorzystam bo jest w moje ulubione warkocze :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szalik piękny!
    Ja już jednak myślę o ażurach, mimo że za oknem śnieg;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. ale ładny i pewnie cieplutki ,super

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję wykorzystam chętnie:) Szalik cudowny! To miłe, że napisałaś, jak go wykonać, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Aniso,Barbaro, Basiu, Gosiu, Iwonko, Olgo -dzięki.

    Barbaro, jak zrobisz ten wzorek z cienkiej nitki i na cieńszych drutach, to będziesz miała lżejszy wyrób. A ażury w tym wzorze przecież są.

    OdpowiedzUsuń
  11. Śliczny szaliczek. Dzięki, że zechciałaś podzielić się opisem wykonania.

    OdpowiedzUsuń
  12. ja się zakochałam w tym szaliku;)))
    mam nadzieję że kiedyś go zrobię bo teraz mam nawał prac;)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Andziu, dziękuję w imieniu szalika:)

    OdpowiedzUsuń
  14. po zrobieniu warkocza maleje mi ilość oczek w rzędzie do 32 ;[ tak ma być?

    OdpowiedzUsuń
  15. Do Anonimowego.
    Liczba oczek w rzędzie jest zawsze taka sama, czyli coś poszło nie tak. Rzędy w których robisz warkocz, robi się tak samo jak rząd 3, tylko w miejscu, gdzie występuje "6op" krzyżujesz te oczka, by powstał warkocz.

    OdpowiedzUsuń
  16. Naprawde sliczny szalik. Mam tylko pytanie, mimo powyzszego komentarzu, ta ilosc oczek nie chce mi wyjsc, wychodzi mi ciagle 36, to znaczy robie, 3+3+24(6*4)+3+3. Moglabys mi pomoc. Dzieki sliczne.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie wychodzi, bo nie robisz narzutów. Przecież masz w opisie 1n, a to jest 1 narzut, który musisz kilka razy powtórzyć. Nie wiem który rząd Ci nie pasuje. Ale jeszcze raz przytoczę Ci rząd 1, teraz bez skrótów:
    3 oczka brzegowe +*1narzut + 3 oczka prawe razem na prawo+ 1narzut+ 6 oczek prawych* powtarzać 4 razy+ 1narzut+ 3 oczka prawe razem na prawo+ 1narzut + 3 oczka brzegowe.
    To co masz między *gwiazdkami musisz powtarzać 4 razy.

    Jeśli nadal coś Ci nie pasuje, to napisz na@: ter-reza@wp.pl

    Jeśli coś Ci wyjdzie, to też napisz i przyślij zdjęcie, bo nie wiem, jak ja mam Cię odnaleźć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również mam z problem z 1 rzędem, ponieważ same oczka które trzeba powtórzyć 4 razy dają sumę (1+3+1+6)x4 = 44, dokładając pozostałe 11 oczek wychodzi 54 :)

      Usuń
    2. Musisz uważniej przeczytać mój opis, a właściwie opis skrótów. Pewnie pomyłka nastąpiła w odczytaniu" 3 o.pr", to nie są 3 oczka prawe, ale 3 oczka przerobione razem na prawo, czyli z 3 oczek robimy 1 oczko. Między gwiazdkami masz*1+1+1+6*czyli 9 oczek, powtarzasz to 4 razy i masz 36 oczek, po powtórce masz jeszcze 1+1+1, to daje 39 oczek, jeśli dodasz 6 oczek brzegowych(2x3), to masz 45 oczek.
      Powodzenia w dzierganiu.

      Usuń
    3. Zafascynował mnie pomysł połączenia ściegu z warkoczami i ażurowego. Właśnie takiego szukałam, bo zrobiłam czapkę w warkocze i chciałam dopasować szalik. Ażur powoduje miękkość szalika, nie jest sztywny, a to ważne. Zmieniłam tylko wzór warkocza, bo musiał być taki sam jak w czapce. Szalik zrobiłam na drutach nr 8, żeby był luźny, bo włóczkę miałam grubą.Dziękuję za pomysł i opis i serdecznie pozdrawiam.Danka.

      Usuń
  18. Witaj, podebrałam Twój wzór bo potrzebowałam czegoś na już a nie bardzo chciało mi się myśleć. Wyszło tak https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/308384_251802928203966_100001227810609_752200_1001468533_n.jpg
    Dziękuję za pomoc:) ewka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj serdecznie! W poszukiwaniu pomyslu na szalikogolfik wpadlam na Twoja stronke. Obejrzalam i zafascynowalam sie szaliczkiem. Wlasnie siedze i dziergam na probe, czy wyjdzie wzorek. Wychodzi!!!!! Dzieki za opis wykonania. Tatti1

      Usuń
  19. Wiatj piękny szalik podziwiam i super z z opisem bo jak skoncze moj to posstaram sie zrobic ten szaliczek.Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  20. Witaj, bardzo ladny szalik i swietny opis.Dziekuje.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  21. śliczny szalik

    OdpowiedzUsuń
  22. Również się skusiłam, wzór sliczny----------|))

    OdpowiedzUsuń
  23. Pozdrawiam podoba mi się praca

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo ladny szalik.Moze Ma Pani wzor na czapke

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzór na czapkę w warkocze opisałam i zamieściłam 12.12.2010r.

      Usuń
  25. A może graficzny wzór bo lepiej mi się czyta

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za każde słówko do mnie skierowane. To balsam dla mojej duszy.